суббота, 5 мая 2012 г.

Pavel Filonov

Filonov was born in Moscow on January 8, 1883 (Gregorian calendar) or December 27, 1882 (Julian calendar). In 1897, he moved toSt. Petersburg where he took art lessons. In 1908, he entered St. Petersburg Academy of Arts, from which he was expelled in 1910.

In 1910–1914, he took part in the arts group Soyuz Molodyozhi created by artists Elena Guro and Mikhail Matyushin. In 1912, he wrote the article The Canon and the Law, in which he formulated the principles of analytical realism, or "anti-Cubism". According to Filonov, Cubismrepresents objects using elements of their surface geometry but "analytical realists" should represent objects using elements of their inner soul. He was faithful to these principles for the remainder of his life.
A Peasant Family (The Holy Family), 1914, oil on canvas, 159x128 cm, Russian Museum.
During the years 1913 to 1915, Filonov was close to Vladimir MayakovskyVelimir Khlebnikov, and other futurists. In the autumn of 1916, he enlisted for service in World War I and served on the Romanian front. Filonov participated actively in theRussian Revolution of 1917 and served as the Chairman of the Revolutionary War Committee of Dunay region.
In 1919, he exhibited in the First Free Exhibit of Artists of All Trends at the Hermitage. In 1923, he became a professor of St. Petersburg Academy of Arts and a member of the Institute for Artistic Culture (INKhUK). He organized a large arts school of Masters of Analytical Realism (over seventy artists). Their work influenced suprematism and expressionism.
In 1929, a large retrospective exhibition of Filonov art was planned at the Russian Museum; however, the Soviet government forbade the exhibition from going forward. From 1932 onward, Filonov literally starved but still refused to sell his works to private collectors. He wanted to give all his works to the Russian Museum as a gift so as to start a Museum of Analytical Realism. He died of starvation on December 3, 1941 during the Nazi Siege of Leningrad.

[edit]Method

Under the umbrella of Universal Flowering, Filonov put forth a manner of working that proceeded from the particular to the general. He believed that objects and fields should be built up from small details and bits and stated that doing it the other-way-round was nothing short of "charlatanism". To this end, he worked, and required his students to work, with very small brushes in painting and the finest of points when drawing.

[edit]Legacy

Portrait of E. N. Glebova (the artist's sister), 1915, oil on canvas. 117x152.5 cm. Russian Museum.
Most of Filonov's works were saved by his sister Yevdokiya Nikolayevna Glebova. She stored the paintings in the Russian Museum's archives and eventually donated them as a gift. Exhibitions of Filonov's work were forbidden. In 1967, an exhibition of Filonov's works in Novosibirsk was permitted. In 1988, his work was allowed in the Russian Museum. In 1989 and 1990, the first international exhibition of Filonov's work was held in Paris.
During the period of half-legal status of Filonov's works it was seemingly easy to steal them; however, there was a legend that Filonov's ghost protected his art and anybody trying to steal his paintings or to smuggle them abroad would soon die, become paralyzed, or have a similar misfortune.
Филонов Павел Николаевич (1881-1941), советскийживописец и график. Учился в Петербурге в частных студиях (с 1897) и в АХ (1908-10). Член-учредитель "Союза молодёжи". В начале творческого пути стремление в синтетических художественных "формулах" выразить грядущий "мировой расцвет", общие духовно-материальные закономерности всего хода истории сближало творчество Филонова с футуризмом; одновременно драматическая напряжённость его произведений, мистико-символическая трактовка образов созвучны тенденциям экспрессионизма("Пир королей", 1913, ГРМ). С 1914 отстаивал принципы "аналитического искусства", основанного на разложении натуры на бесконечно дробящиеся первоэлементы (антропоморфные образования, геометризо- ванные урбанистические и кристаллообразные элементы) и составлении из них сложнейших композиций, способных к бесконечному калейдоскопическому развёртыванию ("Формула петроградского пролетариата", конец 20-х гг., ГРМ).
Берётся простая иголка,

Созвучий негромкие гаммы,

И шьётся на атласе шёлка

Таинственный знак монограммы...



Способность видеть необычное в обыденных вроде бы вещах меня подкупает. В Филонова-художника я был влюблён сразу же. Я понял это отчётливо, когда увидел в фондах Русского музея его работу 1931 года "Ударницы на фабрике "Красная Заря". Обыкновенная соцреалистическая и кондовая производственная тематика летела в никуда, - оставалось же чистое Искусство. Искусство в одном единственном элементе картины - в очках одной из работниц со стёклами в чисто филоновском стиле. Меня это сильно поразило! Глядеть в такой "калейдоскоп" детства на работу... на этот чёрный движок, детали станка, в конце концов на всё вокруг, такое соцреалистическое... немудрёное и угловатое... Не изменить себе, а значит и Искусству даже в этой, чисто производственной тематике! Вот это сила! Это был почерк Настоящего Мастера...



Филонов.JPG (699x536, 91Kb)



Удивительное заключено ещё и в том, что Павел Николаевич удачно сочетал в себе несопоставимые по стилю чёткость и выверенность супрематических композиций Казимира Малевича, чувственность импрессионистов и гармонию цветовых абстрактных композиций Василия Кандинского, жёсткость гротескных форм экспрессионистов, мягкость живописи Марка Шагала и аналитическое мышление Леонардо да Винчи.

Список теоретических направлений и стилей применительно к живописи Павла Николаевича Филонова можно дополнить любым из существовавших и ныне существующих направлений в искусстве... ну разве что обойти намеренно и стороной разного рода эпатажные выходки на грани болезненного психоза современного племени "художников", которые то режут бедных свинок на Арбате и всяко-разно перформансируются, то ещё что-нибудь этакое "умное" загнут в порыве обажания собственного я...



Довольно нетрудно представить простую картину, состоящую из уменьшенных сотен, тысяч квадратов - картин всех эпох, объединённых в единое целое. ЭТО и будет чистая Живопись, и, прежде всего, Павел Филонов... Данное сравнение (при всей кажущейся субъективности) нисколько не умаляет достижений каждого направления в искусстве, поскольку отдельно растущее Дерево имеет корни, ствол, крону и способность от природы продолжать свой род. Павел Филонов в своём творчестве был всем. В этом универсальность его стиля, в этом его настоящий Смысл:



Павел Филонов. Формула Весны 1928-1929 г.JPG (699x617, 208Kb)



Павел Филонов. "Формула Весны". 1928-1929. Холст, масло. Размер холста - 2,5 х 2,85 метра

Комментариев нет:

Отправить комментарий